TU Delft

Klassen

V3

VERZAMELPUNT

Let op: we verzamelen niet bij school maar bij Parkeerplaats Toolenburg, Markenburg 107.

VERVOER

Bussen

ACTIVITEIT

In het kader van de voorbereiding op de profielkeuze gaan wij op bezoek bij de Technische Universiteit (TU) in Delft. Tijdens dit bezoek maken de leerlingen kennis met een universiteit: ze proeven de sfeer en horen hoe het is om aan een universiteit te studeren. Daarnaast volgt iedere klas 2 workshops waarbij verschillende 21-eeuwse vaardigheden worden geoefend. Wij hopen dat deze dag uw zoon/dochter helpt bij het maken van een passende profielkeuze.

Alle leerlingen: Presentatie over TU Delft (plenair)

Workshops (2 workshops per klas)

A3a: Ontwerp een robot voor de toekomst | Lego mindstorms

A3b: Design-IT | Naar de overkant

G3a: Voor even in het architectenleven | Techniek & gezondheid

Wat houdt ‘Design-IT’ in?

Deze workshop is opgezet vanuit de opleiding Computer Science and Engineering en laat de leerlingen zien hoe het internet nu precies in elkaar zit en hoe je zelf heel makkelijk een website kunt ontwerpen en bouwen.

De workshop zal beginnen met een korte presentatie over het internet. De leerlingen zullen wat meer informatie krijgen over wat het internet precies is en hoe het in elkaar zit. Ook krijgen ze de basiskennis om een website te bouwen.

Na de presentatie gaan de leerlingen aan de slag met een vooropgezette website die ze individueel geheel naar eigen hand mogen omzetten naar een website over henzelf. Na de individuele opdracht gaan ze in teams aan de slag om samen een wat uitgebreidere website te ontwerpen en maken. Hiervoor krijgen ze een creatief onderwerp waarover ze de website gaan bouwen.

Aan het einde van de workshops laten de leerlingen kort de website zien die ze hebben gemaakt en wordt een winnaar aangewezen op basis van het uiterlijk, inhoud en niveau van de website.

Wat houdt ‘Ontwerp een robot voor de toekomst in’

Stofzuigers van Dyson en de slaaprobot van Somnox zijn voorbeelden van producten waarbij zowel de technologie, de interactie met de gebruiker en de vormgeving geïntegreerd zijn. Industrieel ontwerpers spelen bij de ontwikkeling van deze producten een belangrijke rol omdat zij technologieën samenvoegen en verwerken tot producten die mensen willen gebruiken. In deze workshop komt de combinatie van technologie, interactie en vormgeving terug in de ontwerpcyclus die de leerlingen doorlopen aan de hand van een ontwerp casus. De ontwerpcyclus bestaat uit vier stappen, namelijk framing, envisioning, realising en validating en komt in de opleiding Industrieel Ontwerpen bij elk project terug. Bij elke stap zijn vaardigheden nodig die tijdens de studie verder ontwikkeld worden zoals het analyseren van problemen en de context, het bepalen van de vormgeving en de functies en het maken van schetsen en modellen.

De leerlingen gaan aan de slag in ontwerpteams waarbij elk team een robot voor een specifieke casus ontwerpt, zoals een blusrobot voor de brandweer, een bartender robot voor Van der Valk of een marsrobot voor SpaceX. Aan het eind van de workshop presenteert elk ontwerpteam het eindontwerp van de robot en de ontwerpkeuzes die ze gemaakt hebben.

Wat houdt ‘Lego Mindstorms’ in?

De leerlingen gaan bij ‘Lego Mindstorms’ aan de slag met een robot op het wedstrijdveld van de FIRST LEGO League. Op dit wedstrijdveld zijn een aantal onderdelen gebouwd die een parcours van opdrachten vormen. Voor de leerlingen ligt de uitdaging om in groepjes van 2 à 3 personen zoveel mogelijk opdrachten uit te voeren. Dit doen ze door hun robot te programmeren met een speciaal computerprogramma dat aan het begin van de workshop kort zal worden uitgelegd.

Om de opdrachten te kunnen uitvoeren zullen ze creatief gebruik moeten maken van de robot. Ze zullen de robot moeten uitbreiden en op een goede manier moeten omgaan met de verschillende motoren die de robot heeft. De leerlingen laten gedurende de hele workshop, in de vorm van een wedstrijd, zien welke opdrachten hun robot kan uitvoeren.

Wat houdt ‘Naar de Overkant’ in?

Deze workshop is opgezet vanuit de opleiding Civiele Techniek en laat de leerlingen zien wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen van een civiel technisch bouwwerk, zoals bij een brug. De leerlingen krijgen tijdens deze workshop te maken met de krachten die op een brug werken en een aantal materiaaleigenschappen.

Tijdens deze workshop zullen de leerlingen een brug moeten bouwen van balsahout, touw en spijkertjes. Bij het ontwerpen van de brug moeten zij rekening houden met een verschillende aspecten zoals materiaalgebruik en de krachten die op de brug werken. Ook zullen er een aantal eisen worden gegeven waaraan de brug moet voldoen (zo moet de brug een afstand van 1 meter overbruggen).Omdat de leerlingen een beperkte hoeveelheid materiaal tot hun beschikking hebben, moeten ze nadenken over de beste manier waarop de krachten kunnen worden opgevangen.

Naast het leren over krachten en materiaalgebruik is het samenwerken in deze opdracht een belangrijk aspect. De klas zal namelijk worden verdeeld in groepjes van ongeveer 4 leerlingen. Deze 4 leerlingen zullen samen eerst een burg ontwerpen waarna deze gebouwd mag worden. Aan het eind van de workshop zullen de bruggen worden getest door er een steeds groter gewicht aan te hangen.

Wat houdt de workshop ‘Techniek & Gezondheid’ in?

Deze workshop is gelinkt aan de studie Klinische Technologie (KT), deze opleiding slaat een brug slaat tussen techniek en gezondheidszorg. De bacheloropleiding wordt sinds 2014 aangeboden op de TU Delft en wordt gegeven in samenwerking met het de universiteiten in Leiden en Rotterdam, welke het medische deel van de opleiding verzorgen.

Tijdens de workshop zullen de leerlingen in groepjes (3 à 4 leerlingen) aan de slag gaan met een casus uit de gezondheidszorg. Ze starten analyseren van het probleem dat in de casus wordt geschetst, om hier vervolgens een oplossing voor bedenken.

De workshop zal starten met een introducerende presentatie van 10-15 minuten. Tijdens de presentatie zullen handgrepen aangereikt worden en uitgelegd worden wat er van hen verwacht wordt. Vervolgens krijgen de leerlingen de casussen uitgedeeld en gaan ze aan de slag. Per casus zal een globale probleemschets aangeboden worden met hand-outs waarin de benodigde informatie over de casus te vinden is. Vanuit 3 verschillende fronten gaan de leerlingen het probleem analyseren: vanuit de arts, vanuit de patiënt en vanuit de ingenieur. De leerlingen maken een mindmap om tot een duidelijke probleemstelling te komen en bedenken vervolgens een oplossing, welke ze ook daadwerkelijk gaan uitwerken, maken en later presenteren.

De oplossing kan een prototype, app, poster, spel, etc. zijn (er zijn verschillende materialen beschikbaar voor het maken van het prototype). Hierin worden de leerlingen vrijgelaten. Aan het eind van de workshop zal elk groepje hun gevonden oplossing presenteren.

Wat houdt ‘Voor even in het Architectenleven’ in?

Deze workshop is opgezet vanuit de opleiding Bouwkunde en laat de leerlingen zien wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen van een gebouw. De leerlingen krijgen tijdens deze workshop inzicht in de verschillende stappen die horen tot het ontwerpproces en het belang van visualisatie van het ontwerp in de vorm van schetsen en 3D modelleren op de computer.

Tijdens deze workshop zullen de leerlingen een gebouw ontwerpen met een (semi-)publieke functie; denk hierbij aan een sportverenigingsgebouw, restaurant, museum, bibliotheek, enz. Elke groep ontwerpt voor een andere functie, welke aan het begin van de workshop worden uitgedeeld.

De leerlingen bedenken eerst zelf het ‘Programma van Eisen’ voor het gebouw aan de hand van de omschrijving van de functie en verdelen het gebouw in de nodige ruimtes. Met deze ruimtes wordt vervolgens het gebouw ontworpen. Daarnaast zijn er een aantal beperkingen aan het ontwerp; alles moet gelijkvloers zijn, en er is een kavel van 30m x 40m. Het is aan de leerlingen om met creatieve oplossingen een ontwerp te maken dat voldoet aan deze beperkingen. Vervolgens werken de leerlingen aan het uitwerken van dit ontwerp door het maken van tekeningen waarmee ze een poster en een 3D model op de computer maken. Deze twee taken verdelen zij binnen de groep. Wel wordt er verwacht dat de leerlingen blijven samenwerken, gezien de tekeningen of het 3D ontwerp kunnen resulteren in het veranderen van bepaalde ontwerp beslissingen.

Aan het eind van de workshop zullen de gebouwen door middel van de poster en het 3D ontwerp op de computer worden gepresenteerd aan de rest van de groep.

TIJDEN

V308:15-16:10

PRAKTISCHE INFORMATIE

Er is tijdens deze activiteit geen catering aanwezig, dus het verzoek om zelf een lunch mee te nemen. Voor drinken wordt wel gezorgd.

Let op: we verzamelen niet bij school maar bij Parkeerplaats Toolenburg, Markenburg 107.

CONTACTPERSOON

Nurgül Akin – n.akin@kshcollege.nl